woensdag 25 april 2012

Lintjesregen

Deze week heb ik ook nog de bladzijde gekallligrafeerd voor het Ereboek van de gemeente Steenwijkerland. Ik kan jullie alleen het bovenste deel van de bladzijde laten zien, want de Koninklijke uitreiking van in de Orde van Oranje Nassau is vrijdag en mag ik nog niet bekend maken. Dit lijstje hieronder heb ik gevonden op Wikipedia

De onderscheidingen zijn van hoog naar laag:
  1. Ridder Grootkruis: Het ordeteken aan een grootlint over de rechterschouder alsmede een achtpuntige zilveren ster.
  2. Grootofficier: Het ordeteken aan een halslint (bij mannen) of strik (bij vrouwen), alsmede een vierpuntige zilveren ster in de vorm van een ruitvormige plaque.
  3. Commandeur: Het ordeteken aan een halslint (bij mannen) of strik (bij vrouwen).
  4. Officier: Het ordeteken aan een lint of strik waarop een rozet.
  5. Ridder: Het ordeteken aan een lint of strik.
  6. Lid: Een iets kleiner ordeteken aan een lint of strik.
Het ordeteken van de vier hoogste graden is uitgevoerd in verguld zilver, dat van de vijfde en zesde is uitgevoerd in zilver.
Het lint is oranje tussen twee strepen van Nassaus blauw, de kleuren gescheiden door een smalle witte streep.

De onderscheidingen die ik geschreven heb zijn Ridder of Lid geworden. Mijn vader heeft zijn zilveren onderscheiding nog voor 1996 ontvangen, daarna werd het veranderd zoals hierboven.

Groetjes
Aukje

2 opmerkingen:

LinkWithin